Hygiene in de salon

Sinds COVID ons heeft bereikt heeft een club vakidioten in onze branche de Nagelsector opgericht naar het idee van Tracy Shelverton. Samen hebben wij een protocol opgesteld waar iedere collega haar input op kon geven. Sindsdien wordt elke styliste aangeraden om volgens dit protocol te werken.

Voor COVID was het natuurlijk ook al de bedoeling dat je hygiënisch te werk ging. Tijdens het werken aan het protocol kwamen we erachter dat vele collega’s dit toch nog niet (goed genoeg) deden. Dit protocol kwam dus eigenlijk als geroepen.

NB: Voor het uitgebreide protocol met duidelijke gebruiksaanwijzingen ga je naar https://nagelsector.nl

Op welke manieren wordt er schoongemaakt in de studio?

  • Reinigen: het verwijderen van zichtbaar vuil
  • Desinfecteren: het verwijderen van onzichtbaar vuil zoals bacteriën en

Schimmels.

(Na desinfectie zijn er geen zogenaamde overdraagbare micro-orgasmen op je instrumenten en oppervlaktes aanwezig)

  • Steriliseren: het totaal verwijderen van bacteriën en schimmels en ook

de sporen ervan. Tenzij je een autoclaaf hebt kun je je materialen niet

steriliseren.

Hoe ga je nu te werk met het schoonhouden van je werkplek, materialen, koffiehoek en toilet?

Wekelijks: salon schoonmaken, dus niet alleen de tafel, materialen en de vloer, maar alles wat er in de studio aanwezig is; van flesjes gellak die in de open lucht op rekjes staan tot de lijsten met certificaten, lichtknoppen, deurhendels, deuren, plafond, lampen, en dergelijke.

Werkwijze wekelijkse schoonmaak: 

  • Voor en tijdens het schoonmaken, de salon/studio goed door luchten.
  • Plafond en lampen stofvrij maken.
  • Alles afdoen met een vochtige doek. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld een sopje van vloeibare groene zeep. Met alles bedoel ik de nageltafel, stoel, zadelkruk, deurkrukken, deurbel, lichtknopjes, je voorbeeld kleuren, zeeppompje, kraan en deuren.
  • Daarna maak je alle oppervlakten schoon met alcohol of barbicide. Dit middel doodt alle bacteriën, schimmels, kiemen en virussen. Het is biologisch afbreekbaar en veilig voor de mens.
  • Koffie- en thee-apparaten aan de binnenkant omspoelen en indien nodig

ontkalken. Losse onderdelen schoonmaken (evt. in de vaatwasser). Buitenkant afdoen met vochtige doek.

  • Voorraad suiker, melk, roerstaafjes, thee, koffiecups, flesjes water/frisdrank etc. bijvullen.
  • Cleanser, wipes, table towels en brush wipes bijvullen
  • Purex tafel: het kastje waar de filter in staat uitzuigen. Het

stoffilter uitkloppen en het grote filter uitzuigen en nat afdoen. De binnenkant van het kastje nat afdoen. Ook de lade erboven uitzuigen en nat afdoen. (dit doe ik zelf om de dag)

  • Vloer stofzuigen en dweilen.
  • Indien aanwezig planten water geven, waxinelichtjes / geurkaarsjes,

 fragrance sticks bijvullen / vervangen 

Dagelijks aan het einde van je werkdag:

Studio:

  • ruimte luchten
  • prullenbakken legen
    • Ververs de vloeistof van je ultrasoon apparaat en/of je Barbicide jar. Voor de ultrasoon gebruik je ultrasoon vloeistof of Barbicide. Je verdunt een kleine hoeveelheid met koud water volgens de gebruiksaanwijzing.
  • koffie- en thee-apparaten omspoelen en vullen met water voor de

volgende dag

  • kastje waar apparaten op staan, afnemen
  • de vaat wassen en alles weer op zijn plek zetten
  • Koffie, thee, melk, suiker, roerstaafjes en evt. lekkers bijvullen
  • de gebruikte materialen reinigen, en desinfecteren:
    • metalen materialen eerst afspoelen en afborstelen onder stromend water
    • daarna zoals voorgeschreven in ontsmettingsmiddelen desinfecteren.
    • afspoelen
    • op een schone doek laten drogen
  • plastic deel van de wegwerpvijlen gooi ik ook in de ultrasoon
  • mocht je papieren vijlen hebben en deze bewaren per klant; dan deze vijlen

goed afborstelen, afspoelen, even laten weken in alcohol en aan de

lucht laten drogen.

  • stoelen, tafel en alles op tafel schoonmaken
  • bij purex tafels het kastje waar je filter in staat uitzuigen, stoffen filter

uitkloppen, grote filter aan de boven- en onderkant afnemen en binnenkant kastje nat afdoen. Ook de lade erboven uitzuigen en nat afdoen.

  • vloer stofzuigen en dweilen

 

Toilet:

  • hele toilet reinigen. Binnen- en buitenkant pot met wc-reiniger.

Bril, hendels, deurhendels, lichtknop, wastafel, kraan, muren en vloer reinigen. Ikzelf doe dit eerst met een sopje van vloeibare groene zeep en daarna spuit ik alles in met Barbicide en doe ik e.e.a. af met keukenpapier. Als laatste een schone handdoek ophangen, geurkaarsje o.i.d. vervangen.

Dagelijks na elke klant:

Studio:

  • ruimte luchten
  • handdoek vervangen
  • tafelprullenbak (indien vol) legen
  • vaat wegzetten
  • Materialen reinigen
  • tafel reinigen
  • Alvast wat te drinken voor de volgende klant neerzetten. Willen ze koffie of thee dan maak je dat zodra ze binnen zijn.

 

Toilet:

  • toiletpot binnen- en buitenkant met wc-reiniger, en barbicide (dit doe

je alleen als de klant naar het toilet is geweest)

  • lichtknopje, deurhendel, wastafel, kraan en zeeppompje in toilet

(na elke klant)

  • schone handdoek ophangen; dit hoeft niet als je bv een stapel handdoeken (papier of stof) hebt liggen zodat de klant zelf een schone kan pakken.

Hygiëne voor de klant:

  • direct bij binnenkomst jas uit, tas weg zetten en de handen met

(antibacteriële) zeep wassen in het toilet.

  • De klant blijft gedurende de behandeling van haar telefoon af. Eventuele voorbeelden voor nailart stuurt ze je op voordat ze naar de salon komt.
  • na het plaatsen van de set smeer ik de handen van de klant in met een

scrub en daarna gaat klant haar handen afspoelen.

  • Daarna maak ik foto’s en gebruik ik olie voor de nagels en lotion voor de huid.

Hygiëne voor jezelf:

  • elke dag fris gedoucht en schone (werk)kleding aan
  • verzorgd uiterlijk, d.w.z. schoon en fris gezicht, al dan niet voorzien van

een make-upje als je daar zin in hebt, haar uit je gezicht en handen en

nagels verzorgd.

  • Voordat de klant komt heb ik mij handen al gewassen en ingesmeerd

(handschoenen drogen je huid flink uit). na het plaatsnemen

aan tafel trek ik meteen handschoenen aan.

  • tafel stofvrij maken als de klant haar handen wast
  • Aan het einde van de dag gaat je kleding en alle gebruikte handdoeken en

schoonmaakdoeken in de was en ga je zelf weer lekker douchen.

 

Bron: Beautyspot; hygiëne in de salon; auteur Saida Kouwenhoven

© All Rights Reserved 2022 ANROSA Nagelsalon & Opleidingen