Wist je dat jij als klant allergisch kunt worden voor nagelproducten?
Jij als klant kan een allergie oplopen doordat je styliste te vaak met producten op je huid zit. Ook kun je een allergie oplopen doordat het vijlstof wat product is, niet goed van je huid wordt verwijderd tijdens en na je behandeling.
En mocht je ooit, lang geleden een allergie gehad hebben voor bijvoorbeeld acryl, dan heb je die allergie nu nog steeds. Want eens een allergie, altijd een allergie. Vertel je styliste dus altijd of je allergieën hebt, voor wat dan ook bij je eerste bezoek aan haar salon.
Je bent trouwens niet allergisch voor een product an sich, maar voor een van de ingrediënten in het product.
Heb je allergie opgelopen met bijvoorbeeld een BIAB product, dan kun je ook voor gel, rubberbase, gellak, acrygel en acryl een allergie ontwikkelen als daar hetzelfde ingredient in zit.
Het gaat om de acrylaten die er in het product zitten. En in alle voorgenoemde producten zitten acrylaten.
Hoe kom je erachter voor welk ingredient jij allergisch bent? Dit doe je door je styliste/nailprofessional te vragen om een ingredienten lijst (SDS sheet heet dit in ons vakjargon) van het product dat op je nagels zat. Ik zeg zat, want bij een vermoedelijke allergie laat je natuurkijk alle product z.s.m. verwijderen.
De goed geschoolde styliste die kennis heeft van de anatomie en pathologie zal dit uit zichzelf al aanbieden en je uitleggen wat je met deze lijst moet doen.
Met deze lijst laat je je doorverwijzen naar een dermatoloog die jou gaat testen om te achterhalen voor welk ingredient jij een allergie hebt ontwikkeld.
Wij als stylistes/nailprofessionals moeten zorgen dat we niet op jouw huid zitten met alle producten die we gebruiken.
Ikzelf hou me daar uiteraard ook aan en daarnaast laat ik mijn klanten niet alleen voor de behandeling, maar nog belangrijker, ook na de behandeling haar handen wassen zodat alle stofresten goed verwijderd worden.